Det vil vi ændre!
Vi vil hjælpe skoler og institutioner med at designe toiletter,
der fremmer både fysisk og mental trivsel.
Gennem indretning, kunst, elevinddragelse og læring,
vil vi skabe funktionelle og inspirerende miljøer, der gør en
forskel – hver dag. Vi vil gøre op med de dårlige toilet-oplevelser,
som alt for mange børn forbinder med skolen! Skabe trygge
og indbydende toiletforhold, der gør det rart og naturligt
for børn at bruge dem, samtidig med at ændre narrativet
og adfærden omkring skoletoiletterne.
Fra tarvelige toiletter til trivsel toiletter.
Dengang far var dreng….
At træde ind på det lokale skoletoilet, er som at træde direkte ind et ekkokammer af fortidens minder. Inde bag de tynde døre, der aldrig helt slutter tæt, bliver verden pludselig lille. Loftet som flimrer i en kølig hvid belysning, der falder hårdt på de smalle, neutrale toiletbåse. Væggene er prydet med et virvar af indgraverede navne, hjerter og små oprørske beskeder – en slags uofficiel dagbog for dem, der har været før.
Lugten er distinkt. En blanding af rengøringsmiddel, der aldrig helt overdøver duften af fugtigt papirhåndklæder, svag urin og en antydning af teenagerparfume. Gulvet føles altid en anelse for koldt mod sålerne, og toiletpapiret, groft, tyndt, efterlader en fornemmelse af kompromis mellem nødvendighed og ubehag.
Selvom der i dag også er flere skoletoiletter med et mere moderne greb, er udfordringen landsdækkende:
Mange børn vælger skoletoiletterne fra, holder sig gennem lange skoledagen, undgår væske og mad.
Det går ud over både deres helbred, trivsel og indlæring.
Hvem er vi?
Vi er en kunstnerisk duo bestående af indretningsdesigner og projektformidler
Sabrina Søndergaard og kunstner samt tidligere skolelærer Siv Webb.
Ved årsskiftet 2025 lancerede vi officielt vores idé og søgte pilotskoler,
der kunne have interesse i at deltage. Vi modtog stor interesse fra skoler,
trivselskonsulenter og kommunale aktører, der var nysgerrige efter at høre mere.
Med vores kreative trivselsprojekt kombinerer vi undervisning,
strukturelle ændringer, ansvarslæring og kunstnerisk udførelse for at skabe
en helhedsorienteret tilgang til forbedring af skoletoiletternes miljø.
Målet er at skabe varige forandringer, der ikke blot forbedrer de fysiske rammer,
men også styrker elevernes trivsel og ejerskab over deres omgivelser.
Vi har selv børn i skolealderen og har derfor set og oplevet skoletoiletter,
som vi ærligt talt ikke engang selv ville bruge. Så når børn vælger at holde sig,
forstår vi det godt. Når vi har delt og præsenteret vores projekt – både gennem
mund-til-mund og på sociale medier- har vi gang på gang fået bekræftet,
at dette er et udbredt problem. Utallige forældre og elever har delt deres
oplevelser og understreget, hvor stort et problem det faktisk er.
Det får os til at undre os over, hvordan det kan være, at det stadig er sådan?
Projektbeskrivelse
Mange skoler – hvis ikke de fleste – genkender udfordringen med skoletoiletterne. Det fremgår tydeligt ved masseundersøgelsen i 2017 samt elevernes årlige trivselsundersøgelser, hvor toiletterne ofte fremhæves som et problem.
Aktuel og relevant problemstilling som bl.a. også stjæler fokus i fx København med deres: ”toiletplan 2030”.
Toiletklagerne understreger udfordringerne: ulækre forhold og lugt, tis og papir på gulvet, ikke skyllede toiletter, slidte rum og edderkopper i hjørnerne.
Kan en renovering og et nyt design alene løse problemet? Svaret er nej. Men en gennemført indretning, et gennemtænkt design og et visuelt indbydende udtryk kan gøre en betydelig forskel for oplevelsen af toiletter.
Samtidig handler det mindst lige så meget om at ændre elevernes adfærd på toiletterne. Hvordan husker man at holde det pænt? Hvordan efterlader man det ordentligt, og hvad er konsekvensen, hvis man ikke gør? Og det er her vi kan gøre en forskel. For at skabe varige forbedringer tror vi på vores læringsforløb, der fokuserer på hygiejne, sundhed, toiletadfærd og normaliseringen af det at gå på toilettet. Viden og læren der kommer til gavn i skolen men også i deres eget liv og på sigt i samfundet.
Tid til forandring
Med fokus på børns trivsel, læring og sundhed,
udspillet på deres egne skoletoiletter, kan vi med
dette projekt, skabe miljøer hvor børn føler sig trygge, stimulerede og motiverede til at tage vare på deres egen velvære og sundhed i takt med øget trivsel og sundhed blandt børnene.
Projektet er ikke kun en investering i skolernes fysiske rammer, men i børns mentale velvære. Et innovativt og bæredygtigt projekt, med stor betydning for udvikling og læring, både på den kort og langsigtet bane.
Dengang far var dreng... En skygge af noget uundgåeligt.
Et sted, hvor man holdt vejret, undgik øjenkontakt og skyndte sig ud igen. Men sådan behøver det ikke at være. Vi vil rive fortidens dårlige oplevelser med – de kolde gulve, de flimrende lysstofrør og den evige lugt af kompromis. I stedet vil vi skabe noget nyt. Et sted, hvor børn føler sig trygge, hvor design og funktionalitet går hånd i hånd med trivsel og sundhed. Et rum, hvor de kan ånde frit, tage ansvar og opleve, at skoletoilettet ikke behøver være en parentes i skoledagen – men en naturlig, tryg del af den.
Et trivselstoilet projekt med potentiale til at skabe en varig positiv forandring i børns hverdag og der med i samfundet. Det er tid til at omskrive historien om skoletoilettet, vil I være med?
Har I spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte os.
Forhåbentlig kan vi få lov til at fortælle meget mere ved et forstående møde.
Vi glæder os til at høre fra jer!
Trivsels hilsner
Siv & Sabrina
✉️ E-mail: hej@studio2711.dk
📞 Siv: +45 6037 9054 | Sabrina: +45 2514 6214
Kilde links:
https://masseeksperiment.dk/tidligere-eksperimenter/pa-toilet/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/for-faa-for-gamle-for-klamme-danske-boern-giver-skoletoiletter-dumpekarakter/ https://www.kk.dk/dagsordener-og-referater/B%C3%B8rne-%20og%20Ungdomsudvalget/m%C3%B8de-09102024/referat/punkt-8




I Studio 27:11 består af indretningsdesigner Sabrina Søndergaard og Kunstner samt tidligere lærer Siv Webb.
Studio 27:11 blev skabt gennem 2 kreative sjæle på et super ulækkert toilet.
Derfra med et mål om at kunne ændre rammerne, for børn og unge, både fysisk og mentalt.
Vi tilbyder skræddersyet trivselundervisning og kreative forbedringer med fokus på at skabe funktionelle toilet miljøer med sundhed og trivsel i fokus!

